Hľadať Registrácia
Môj košík 0,00 €

Ako začať behať

Pridané 23.04.2018 Gurkuda

Ako začať behať. Začať behať nie je žiadna veda. Najlepšie na tom je, že behať môžete  zadarmo a nič k tomu nepotrebujete. Obujte si hocijaké tenisky, oblečte sa primerane k  počasiu a choďte von. Čaká na vás príjemná cesta hľadania. Niekomu vyhovuje  behanie na ovále, iný zase uprednostní okruh okolo nejakého jazera, ďalší zase pôjdu  behať do prírody alebo do mesta medzi ľudí.

Niekto rád beží sám a počúva hudbu, druhí zase radi bežia s bežeckým partnerom a prehodia s ním sem-tam nejaké slovo. Nájdite si svoj vlastný štýl, ktorý vám bude vyhovovať, a pri ktorom budete mať z behania radosť.

Kondícia

O svoju kondíciu sa nemusíte obávať. Keď budete pravidelne behávať, vaša kondícia sa bude neustále zlepšovať. Nikde nie je napísané, že na prvýkrát musíte zabehnúť dva kilometre. Pokojne to môže byť aj 500 metrov. Najbližšie už zabehnete 600 m a o dva týždne možno aj 1,5 km. Na behaní vás budú baviť tie pokroky, ktoré robíte. V žiadnom inom športe ako začiatočník pravdepodobne nebudete napredovať tak rýchlo ako v behaní. 

Pravidelnosť behania

Pre zvyšovanie kondície je dôležitá pravidelnosť behania. Zlaďte si svoju prácu, školu alebo povinnosti s voľným časom počas týždňa tak, aby ste určitý čas našli aj pre behanie. Behať môžete každý deň aj dvakrát do týždňa, dôležité je však dodržiavať túto pravidelnosť. Tá závisí predovšetkým od vás. Behanie vás naučí istým pozitívnym návykom, ktoré potom môžete zužitkovať vo svojom osobnom i pracovnom živote.

Energetický výdaj počas behu

Beh vás dostane nielen na čerstvý vzduch a pomôže zlepšiť kondíciu a fyzickú silu, ale tiež spaľuje kalórie. Množstvo spálených kalórií závisí od vašej hmotnosti, rýchlosti behu a jeho trvania. Pri bežnom pokluse bežíte rýchlosťou asi 10 km/h, čo znamená, že 1 km zabehnete za 6 min. Pri polhodinovom behu, počas ktorého bežec odbehne 5 km, spáli osoba s hmotnosťou 55 kg približne 275 kcal. Bežec s hmotnosťou 80 kg spáli až 400 kcal. Ak chcete mať prehľad o vašich spálených kalóriách, kúpte si špeciálne meracie prístroje alebo si na internete vyhľadajte kalkulačku s energetickým výdajom rôznych fyzických aktivít vrátane behu. 

Behať sám alebo s bežeckým partnerom?

Pri behaní trávite čas sami so sebou. Keď beháte v pokojnom prostredí, môžete rozmýšľať nad rôznymi otázkami, na ktoré počas denného zhonu nemáte čas. Počas behania môžete tiež počúvať hudbu a relaxovať alebo byť efektívny a popri tom sa učiť cudzí jazyk. Ak vás individuálne behanie nebaví, skúste si nájsť nejakého bežeckého partnera. Porozmýšľajte, kto z vášho okolia chodí behať a spýtajte sa ho, či nemôžete ísť najbližšie s ním. Ak ste sa doteraz o bežecké aktivity svojich priateľov nezaujímali, zverejnite na sociálnych sieťach, že ste boli behať a koľko ste zabehli. Určite sa ozve niekto s podobnou výkonnosťou, že by sa k vám chcel nabudúce pridať.

Nakupujeme bežeckú obuv

Ak vás behanie začalo baviť a chcete v ňom pokračovať, je čas kúpiť si kvalitnú bežeckú obuv. Pri bežeckých topánkach sa neoplatí šetriť. Je totiž žiaduce, aby boli vaše nohy v pohodlí a stabilizované, pričom obuv by sa nemala rýchlo opotrebovávať. O mäkké dopadanie nohy na zem a komfort pri behaní sa starajú penové výplne, ktoré sa nachádzajú na rôznych častiach podrážky. Nie všetky bežecké tenisky však túto výplň majú. Na ideálnu obuv pre vás sa spýtajte predajcu v športovom obchode. Povedzte mu, koľko kilometrov zabehnete za týždeň a kde asi vidíte svoju výkonnosť o dva roky. V dobrom športovom obchode by mali mať zariadenie, ktoré preskenuje vaše chodidlá a na základe toho bude predajca vedieť, aká obuv bude pre vás vhodná. Ak to predajca neurobí sám, požiadajte ho, či by ste si obuv nemohli vyskúšať na bežeckom páse. Nechajte sa od predajcu informovať aj o bežeckom oblečení a príslušenstve. To si vyberte podľa svojich potrieb a finančných možností.  

Bežecké preteky

Ak ste čo i len trochu súťaživý typ, vyskúšajte bežecké preteky. Na internete si vyberte nejaké bežecké preteky, ktoré sa budú konať blízko vášho bydliska a ktorých dĺžka je pre vás dosiahnuteľná, prihláste sa na ne a začnite trénovať. Atmosféra pretekov na vás pravdepodobne zapôsobí tak, že sa budete chcieť vrátiť aj o rok alebo prihlásiť na ďalšie preteky. 

Konzultácia s lekárom

Ak máte nejaké zdravotné problémy alebo ste mali v minulosti nejaké vážnejšie zdravotné ťažkosti, poraďte sa so svojim lekárom, či je beh pre vás vhodnou fyzickou záťažou. 

Nike NSW MODERN JOGGER GREY nohavice

Pánske tréningové nohavice Nike NSW MODERN JOGGER GREY 80% bavlna 20% polyester

Akcia
31,20 €
Columbia GO TO HOODED JKT BLUE pánska outdoor bunda

Pánska outdoor bunda Columbia GO TO HOODED JKT BLUE Omni-heat viditelná technoloógia hliníkových bodiek na priedušnom materiály zaisťuje viacej tepla prostredníctvom odrazu ľudského tepla a jeho udržnia pod odevom. Outdoorová bunda so sťahovatelnou kapucň

85,70 €
Turistická bunda McK ACTIVE KENNY RED

Turistická bunda McK ACTIVE KENNY RED je zateplená výplňou THINSULATE odolná proti vetru. Rukávy ukončené gumičkmi. Sťahovacia kapuca a spodok. Dve vrecká na zips.

52,70 €

Posledné príspevky

Všetko čo potrebujete vedieť o športovej masáži
Všetko čo potrebujete vedieť o športovej masáži
Včera ste to v posilke prehnali a dnes sa neviete ani pohnúť. V tom vám priateľ odporučí športovú masáž, mali by ste ju vyskúšať? Fyzioterapeut Dr. Nicole Lombardo vám povie všetko čo potrebujete vedieť aby ste sa mohli správne rozhodnúť.
Ako naučiť dieťa lyžovať bezbolestne I.
Ako naučiť dieťa lyžovať bezbolestne I.
V nasledujúcej sérií článkov Vám ponúkneme pár rád, ako si poradiť s dieťaťom pri prvých zážitkoch na svahu, aby nemalo traumu, zlozvyky a zlý deň.
Ako na lyžiarske okuliare II.
Ako na lyžiarske okuliare II.
Pokračovanie článku so zostávajúcimi parametrami.
Ako na lyžiarske okuliare I.
Ako na lyžiarske okuliare I.
Veríme, že tento článok pomôže vybrať tie správne okuliare, aby ste si lyžovačku užili a nie furt naprávali okuliare, utierali rosu a žmúrili, alebo naopak pučili oči do tmy.
Ako na lyžiarske prilby II.
Ako na lyžiarske prilby II.
Ako na prilby II. je pokračovaním článku o výbere a druhoch lyžiarskych prilieb.